10 במאי 2026
הפחד מחרטה: איך לדעת לקבל החלטות בלי לחשוש מהעתיד
כיצד החשש מהחלטה שגויה משתק אותנו, ואיך טיפול רגשי עוזר לשחרר את הצורך ב"שלמות" (פרפקציוניזם)
הפחד מחרטה הוא מנגנון הגנה אנושי בסיסי. אנחנו מנסים לחזות את העתיד ולהימנע מכאב רגשי שטרם קרה. כשאני עובד עם מטופלים בקליניקה, אני רואה שוב ושוב איך הפחד הזה הופך למסגרת מצומצמת שקשה לצאת ממנה. אנחנו מתחילים להאמין שאם רק נבחר בדרך הנכונה, נוכל להבטיח לעצמנו שקט נפשי. אך האמת היא שאין דרך להבטיח תוצאה מושלמת, ודווקא הניסיון לשלוט בכל המשתנים הוא זה שגורם לנו לתחושת תקיעות.
השלב הראשון בעבודה עם הפחד הזה הוא התבוננות. חשוב להבין שחרטה היא בסך הכל רגש. היא לא נבואה על העתיד ולא עובדה על העבר. כשאנחנו מבינים שחרטה היא רק תגובה למידע חדש שיש לנו היום, ולא היה לנו קודם, הלחץ מתחיל לרדת.
אז למה אנשים מפחדים לקבל החלטות?
*פחד לטעות
*פחד להפסיד אפשרויות אחרות
*רצון לשלוט בעתיד
*חוסר אמון בעצמם
*ניסיון עבר של אכזבות או ביקורת
*תחושה שכל החלטה היא “גורלית”
דרך נוספת להקל על העומס היא להכיר בערך של אי-ודאות. בשיטת ה-EMBT שאני מיישם, אנחנו לומדים להקשיב לגוף ולתחושות הבטן שלנו, לא רק לניתוח הלוגי הקר. לעיתים המחשבה על חרטה מגיעה כי אנחנו מנסים לרצות דמויות חיצוניות או לעמוד בסטנדרטים שלא באמת שייכים לנו. כשאנחנו בונים מסגרת פנימית יציבה יותר, אנחנו מגלים שגם אם נטעה, יש לנו את הכלים להתמודד עם התוצאות. זה לא אומר שלא נרגיש אכזבה, אלא שהאכזבה הזו לא תנהל אותנו.
אנשים רבים מרגישים תקועים כי הם מחפשים:
*את הזוגיות המושלמת
*העבודה המושלמת
*הזמן המושלם
*אישור מהסביבה שההחלטה שלהם נכונה
*תוצאה מובטחת בלי סיכון
*עתיד צפוי וברור לחלוטין
אבל לעיתים קיימות כמה אפשרויות טובות — לא רק אחת “נכונה" או "מושלמת".
לפעמים הפחד האמיתי הוא:
*להיכשל ולהרגיש שלא הצלחנו
*לאכזב אחרים
*להיראות טיפש
*להתמודד עם שינוי
*לקחת אחריות
*לצאת מאזור הנוחות
*לגלות שאנחנו לא באמת יודעים מה אנחנו רוצים
*לפספס הזדמנויות אחרות
כשמזהים את הפחד האמיתי — קבלת ההחלטה נעשית ברורה יותר
כיצד ניתן לחזק ביטחון בקבלת החלטות:
*להקשיב לאינטואיציה לצד ההיגיון
*לא להתייעץ עם יותר מדי אנשים
*להציב דדליין (מועד) להחלטה
*לרשום מחשבות על דף
*להיזכר בהחלטות טובות מהעבר
*להבין שאפשר להתמודד גם אם נטעה
*להיות שלם עם ההחלטה שנלקחה
כשמקבלים החלטה מתוך ערכים ברורים ולא מתוך ניסיון לברוח מפחד, גם אם התוצאה לא תהיה כפי שקיווינו, נוכל לדעת שפעלנו בצורה הנכונה ביותר עבורנו באותו זמן. זהו הבסיס לשקט נפשי.
ומה איתכם? איך אתם בקבלת החלטות?
אם אתם מרגישים שהפחד מחרטה מנהל לכם את היומיום ומונע מכם להתקדם, דעו שזה משהו שאפשר לעבוד עליו. זהו תהליך שדורש סבלנות, אבל הוא משתלם. אני כאן כדי להציע מסגרת מקצועית, תומכת וממוקדת שבה נוכל לבחון את דפוסי החשיבה שלכם ולהחזיר לכם את תחושת השליטה בבחירות שלכם.
בסופו של יום, החיים לא נבנים רק מההחלטות שקיבלנו, אלא מהאומץ שלנו לבחור גם כשאין ודאות מלאה לגבי העתיד. אי אפשר לחזות כל תוצאה או להבטיח שלא נחווה פחד, ספק או אפילו חרטה בדרך — אבל אפשר ללמוד לסמוך על עצמנו, להבין שטעויות הן חלק טבעי מהחיים, ושלעיתים דווקא ההחלטות שפחדנו לקבל הן אלו שמובילות אותנו לצמיחה, להתפתחות ולחיים אותנטיים יותר.

ברק רוסין
מאמן NLP ומטפל רגשי EMBT